Alltid 50% på alla nybesök för coaching!

+46 0704 06 66 81

I de grupper och arbetslag jag arbetat med genom åren har jag aldrig undgått konflikter. De har uppstått mellan olika medlemmar, mellan mig och medlem/mar och i enskild medlem. Och oftast är det där, i sig själv, alla konflikter börjar. Det triggas bara igång av något utanför dig själv. Har du koll på dina triggers?

För en tid sedan hade jag en kund som sökte sig till mig för att hen var trött. Och arg. På allt. På alla. Det var fel på arbetskamrater. På chefen. På det här jäkla landet. På folket. På det mesta. Ingen förstod och alla betedde sig så ofattbart idiotiskt. I allt som rabblades upp kände jag hur jag själv blev provocerad. Jag noterade en känsla av irritation och radade mentalt upp ordval, attityder och beteenden som jag skulle bli tvungen att lyfta med hen för att hjälpa henne förstå varför det kanske blev så fel för hen i många situationer. För vi kan inte bli bra på att nå fram till andra eller bli förstådda om vi inte först förstår oss själva.

Genom alla ord och energier hörde jag en person som var trött på att inte bli förstådd. Ledsen över att inte vara hörd eller sedd för den hen var. Frustrera över att bli missförstådd och känna sig trampad på. Och inte minst rädd för att aldrig bli omtyckt och accepterad.

Det paradoxala i det hela är att när vi blir rädda för att bli avvisade skyddar vi oss på olika sätt. I våra försök att bli respekterade kan vi bygga en fasad av ex. överlägsenhet och stolthet och blåsa upp oss till något vi inte är. Vilket gör att vi på insidan känner oss ännu mer oäkta och fel.

Min första fråga, efter jag kartlagt var kunden befinner sig, är alltid

– Vad vill du ska hända nu?

Tillsammans definierar vi hur kunden skulle önska att det var och hur hen skulle vilja känna. Därefter läggs planen för att nå dit och övningarna startar. Det fantastiska är att det redan vid första tillfället oftast händer väldigt mycket. För när du ser dig själv i en spegel som någon annan håller upp framför dig (i nyfikenhet och kärlek) blir det plötsligt klart. Du ser dig själv i en ny vinkel och du ser också dina svar. Och den spegel jag använder är emellanåt ganska provocerande och klar. (Men då ser man också de där irriterande stråna på hakan och kan plocka bort dem…)

Så hur har det gått med den där kunden jag började tala om. Hen är en annan person mentalt. Genom kommunikationsmodeller vi övat (bl.a. den jag delade 13 december) har hen lyckats få andra relationer med både chef och kollegor. Hen blir hörd på möten och brusar inte längre upp om hen upplever dålig service på stan. Hen kan släppa. Men det bästa av allt är att hen upplever att hen blivit en lugnare och bättre förälder och har fått en bättre relation med sin son.

Vem speglar dig så att du kan bli ditt bästa jag? Hur gör du när något känns övermäktigt? Vad är ditt bästa tips för att ta dig vidare? Berätta!

Gillar du detta inlägg så följ Starman Communication | Facebook eller KristinStarman | Instagram för fler tankeväckande poster i ditt flöde.